Näytetään tekstit, joissa on tunniste Zola Jesus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Zola Jesus. Näytä kaikki tekstit

6.9.2011

Zola Jesus - Seekir

Aamulla ryöpsähti zolajeesusta uuden kappaleen verran silmien eteen ja korvien taakse. Täytyy sanoa että Nika Danilovan, eli Zola Jesuksen, Stridulum oli kiinnostava tapaus, vaikkei kuitenkaan ihan niin erinomainen kuin annettiin ymmärtää. Conatus-albumi ilmestynee muutamien viikkojen päästä. Ekaks raportoin sillon joskus Vessel -kappaleesta, joka on vieläkin ihan hiton kova. Seekir on siis toinen 'paljastettu' kappale tuolta uudelta levyltä.



Varsin epätyypillisen lähestyttävä, suoraviivaisuudessaan jopa elektropop nimelle alistuva kappale on sekin kuitenkin niin hyvä, että Conatus saattaa olla syksyn albumiryppäässä mielenkiintoisimpia julkaisuja - onnistui se tai ei. Oli Zola Jesuksesta mitä mieltä tahansa, on Danilovan ääni uskomattoman kiehtova instrumentti. Se pystyy ylittämään pelkän välineen rajoitukset ja tuomaan kappaleisiin väkevämmän läsnäolon sekä sisältöä. Tuolla voicella taitaisivat mitkä tahansa sanoitukset kelvata. Ja on näissä ZJ:n levyjen ja kappaleiden nimissäkin mun mielestä kiehtovaa mystiikkaa: Stridulum, Conatus, Vessel, Seekir. Uuh.



Conatus-albumin teaseri!

30.6.2011

Zola Jesus - Vessel

Nika Danilova palaa huikealla kappaleella ja tuo siinä sivussa ilouutisen syksyllä ilmestyvästä levystään. Conatus -nimellä tunnetaan siis Zola Jesuksen levy, joka tekee tuloaan. Siltä ensimmäinen synkkä sähikäinen on Vessel, joka ei aluksi kuulosta hirvittävän ihmeelliseltä kappaleelta, mutta Danilovan kiihkeä ääni tekee jälleen tehtävänsä ja käärii äänimaailman mustaan huntuun - ja vakuuttaa. Loistavaa.

                                                        (Kuva täältä).

  Zola Jesus - Vessel by sacredbones

14.12.2010

Parhaat kappaleet 2010: 10-1

10. Yeasayer - O.N.E.
Alusta asti tämä on ollut älyttömän viihdyttävä ja monipuolinen tanssittaja. Psykepoppia parhaimmillaan - en ymmärrä miten joku pystyy olemaan paikallaan tahi laulamatta epätoivoisesti mukana kun O.N.E. soi.


9. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Round And Round
Useimmat näistä kappaleista on ollut selviöitä alusta asti. Tämä ei, vaikka levy olikin mieleen heti. Siihen nähden, miten paljon mua ärsytti tämä ensin, on se minulle kasvanut lapsenvaivoistaan. Kertsi velttoudessaan uskomattoman tarttuva.


8. Zola Jesus - Night
Jeesus mitkä palkeet. Tässä kappaleessa on ollut niin paljon voimaa ja kiihkoa, että toisinaan on hirvittänyt. Harmi, että pääsee oikeuksiinsa vasta kunnon äänentoistolla. Oikeasti hienoimpia juttuja tänä vuonna - myöskin tosi 2010 soundia.


7. The National - Afraid Of Everyone
Päivänselvää oli, että jokin High Violetilta listalle päätyisi - kysymys kuuluikin "mikä". Jopa tavallista häiriintyneemmin etenevä kappale Sufjan taustalaulajanaan tuo melankoliakuvioihin ryhtiä. Jälleen kerran uskomattoman hieno kasvu kappaleen loppua kohti, kun Berninger lähes huutaa "you're voice is swallowing my soul, soul, soul, soul".


6. Sufjan Stevens - Vesuvius
Tässä vaiheessa lienee viimeistään käynyt ilmi, kuinka suosikkeja nämä valinnat oikeastaan ovat. En tiedä miten Sufjan onnistui siinä, mutta tällä kappaleella(kin) ja tällä muodolla mies onnistuu koskettamaan. On ehkä vähän vaikeaakin ajatella Stevensiä ennen Age of Adzia.


5. Minä ja Ville Ahonen - Missä Te Asutte?
Melkeinpä mikä tahansa kappale olisi kelvannut. Tässä yhdistyy tosin erityisin hyvin mainio lauluntekijän lahja, suoruudessaan koskettavat sanoitukset, Ahosen haamuilevan tarttuva lauluääni sekä hieno bändisovitus. Olen iloinen, että tämä päätyi kärkiviisikkoon.

Etsi lisää samankaltaisia artisteja kuin Minä ja Ville Ahonen Myspace-musiikki -sivustolta


4. Worship - Collateral
Jonkinmoinen oma löytö palkitsi kuuntelijan: ipod- ja last.fm-tilastojen perusteella pelkästään paikka oli varma. Pariinkin otteeseen bändistä postanneena tämän brittibändin julkaisut ovat olleet harvoja ja tiedon tihkuminen epämääräistä - varsinkin kun samannimisiä bändejä on muutamia. Kappaleena hieno hybridi, perkussionistille erityiskiitos. Tuntemattomin TOP-listan bändeistä. Toivottavasti kuulemme lisää hienoutta.


3. Magenta Skycode - Trains Are Leaving The Yard
Harmikseni ensimmäinen maininta hienosta turkulaisbändistä täällä blogin puolella. Mutta tietäkää, että kerrankin sanaa 'eeppinen' ei käytetä turhaan. Sjöroos etenee rohkeasti laulullaan aiemmin kartoittamattomille korkeuksille ja kouraisee sielun pohjia myöten muistuttaen ikiaikaisesta kaipauksesta. Junat lähtevät eikä Ratapihankatu ole enää entisensä. Hyvä Magenta, hyvä Jori ja hyvä Turku.


2. The Vaccines - Wrecking Bar (Ra, Ra, Ra)
En ole kuuna päivänä nauttinut näin paljon reilun minuutin kappaleen aikana. Ei mitään ylimääräistä, pelkkää ASIAA ja asiallisuutta reilu 80 sekuntia. On aivan sama mitä bändistä puhutaan tai miten se mahdollisesti floppaa sitten joskus. Mä oon alusta asti ollut ihan messissä. Tämä on vaan vuoden paras rock-biisi.


1. Perfume Genius - Mr. Peterson
Kun hahmottelin tätä listaa, eksyi ykköseksi sattumalta tämä Mike Hadreaksen kappale. Sinne päädyttyään se tuntui kuitenkin täysin loogiselta valinnalta eikä sitä tarvitse katua. Joillekin tä saatta olla tylsä ykkösvalinnaksi, mutta mulle ainoa mahdollinen juuri nyt. Taisin alussa mainita, että lauluntekijä onnistuu parhaimmillaan katsomaan muiden tarinoita sisältä käsin: Mr. Peterson kertoo koskettavan tarinan hieman koruttomalta kuulostavan pianon taustoittamana. Tätä se parhaimmillaan on: piano ja surulliset mutta kauniit sanoitukset. "He made a tape of Joy Division / he told there was a part of him missing".

________________________________________________

Seuraavaksi nähdään sitten TOP 20 levyjen parissa.

13.10.2010

Linjattomasti tykätty: Alpines

Itsereflektointi on eufemismi sille, että tykkää puhua itsestään. Blogin puitteissa ainakin oikeutan itselleni kovin usein tarkastelun lähtökohdaksi blogin itsensä. Yllättäen tänäänkin.

Tämän musiikkiblogin linjatonta linjaa kuvaa se, että eilen pohdittiin kansanveisujen alkuperiä kontekstissa Johnny Cash ja tänään vaihdetaan mutkattomasti (lue: kankeasti) nykybrittipopin varsin tuoreeseen nimeen: Alpinesiin. Tiukan linjan valitseminen, ja sen noudattaminen yhtä tiukasti, saattaisi kyllä olla hieman rampauttavaa, joten sitä en aiokaan tehdä. Toki omat valinnat kuvastavat monia linjoja, moni saattaisi argumentoida, mutta jätetään tämä siihen, että postaukset eivät ole koherentteja - eivät yksittäin eivätkä sisällön kannalta - eikä näin kenties pidäkään olla. Se siis reflektoinnista.

Takaisin musablogijargoniin: "ALPINES ON ÄLYHYVÄ!" Tässä blogissa alunperin nähty nimi muuttui muutaman kuullun kappaleen jälkeen hieman todellisemmaksi, muttei kauheasti. Sillä tälläkin hetkellä tiedän vain, että bändi postailee blogiinsa kuvia, taiteilee kansitaidetta ja asuilee Kingston-upon-Thamesissa Suur-Lontoon eteläosissa.


 (Kuvat: alpinesmusic.blogspot.com/ ja myspace.com/alpinesmusic)

Mä ainakin haluisin moisen kasettijulkaisun. En siksi, että kasetit on olleet jo jonkin aikaa ykkösvalinta erikoisuutta tavoittelevilla, vaan siksi että tuo paketti näyttää kivalta. Niin, itse musiikista. Alpines luonnehtii omaa musiikkiaan night popiksi, mikä ei ilmeisesti ole Zola Jesus + Hurts -yhdistelmän summana saatu genre. Vaikka Alpines hieman kahden edellä mainitun aktin suuntaan vilkuileekin.

Yhtä poppia kuin Hurts tai yhtä synkkää kuin Zola Jesus se ei ole. Alpinesin kappaleita tässä kuunnellessa night pop alkaa yllättäen kuulostaa järkevältä luonnehdinnalta. huh. Bändi taiteilee kovin taidokkaasti ääripäiden välillä kuulostamalla sopivan tarttuvalta ja synkeältä samanaikaisesti syöksymättä kumpaakaan kohti päättömästi. Hyvää pop-musiikkia.

  Empire by Alpines

  Survival by Alpines

  Ice & Arrows by Alpines

28.4.2010

The Books - Beautiful People // Pari coveria

Omalaatuisella tavalla elektronista musiikkia ja folkia sekoittavalta The Booksilta on kuunneltavana tänään uusi kappale, nimeltään Beautiful People. Varsin paljon Sigur Rósilta kuulostava kappale on oikeastaan aika hyvä. The Way Out ilmestyy tänä vuonna ja on duon neljäs albumi, jolta tämäkin kappale on:

The Booksilta on viimeksi kuultu yhteistyössä José Gonzalézin kanssa mm. tämä Nick Drake -cover. Cello Song:


Myös Zola Jesus ja Julian Casablancas pääsevät tänään osallistumaan coverikarkeloihin. Kumpaakaan en ole tainnut aiemmin tässä blogissa mainita. Experimental / noise -soundeista tutuksi tullut Zola Jesus julkaisi aiemmin tänä vuonna EP:nsä, joka sai varsin paljon innostusta osakseen. Tänään on kuunneltavana neidin versio Jefferson Airplanen Somebody To Love -kappaleesta. Tutuissa merkeissä mennään ja tämä, jos mikä, on coveri:


Julian Casablancas taasen on tietysti The Strokesista tuttu laulaja, joka sooloili viime vuonna levyllisen musiikkia varsin yliarvostetusti. Pakko on kaveria kuitenkin kunnioittaa: livenä vedetty Bruce Springsteen -coveri on mukavaa menoa. Tässä Dancing in the Dark (kuvan laatu ei ole kovin hyvä, mutta ääni toimii mukiinmenevästi):


Mutta katsokaapa miten Bruce ja Courteney Cox painavat!